Aan de voorzijde bevindt zich een ø37 mm Upside Down voorvork met Showa SFF-BP internals, aan de achterzijde is er een schokdemper met horizontale back-link met een progressief veerkarakter. Dit draagt bij aan de sportieve handling van de Ninja ZX-4R. De voorremmen bestaan uit semi-zwevende dubbele remschijven van φ290 mm met radiaal gemonteerde monobloc-remklauwen. Het rempakket zorgt voor veel remkracht en een uitstekend remgevoel en respons.
Geavanceerde elektronische rijhulp is ook aanwezig om te zorgen dat rijders het optimale uit deze nieuwste Ninja kunnen halen. Met de geïntegreerde rijmodi die KTRC (Kawasaki Traction Control) en Power Modes aan elkaar koppelen met keuze uit vier verschillende modi - Sport, Road, Rain en Rider (Manual) - kan de rijder eenvoudig de juiste instelling kiezen die past bij de rijomstandigheden en zijn of haar rijstijl. Het Traction Control systeem kan ook volledig uitgeschakeld worden voor de meest pure rijervaring.
Achter de topkuip bevindt zich een modern 4,3’’ TFT-kleurendisplay. Het scherm is, naast een straatmodus met een grote hoeveelheid informatie, voorzien van een speciale circuitmodus die enkel rondetijden, versnellingsposities en toerentallen vanaf 10.000 tpm weergeeft. De Kawasaki RIDEOLOGY applicatie kan worden gebruikt om verbinding te maken met een smartphone voor diverse functies, waaronder het vastleggen van GPS-route-informatie en belangrijke voertuiginformatie.